maanantai 13. heinäkuuta 2015

Muslimin hautajaiset

Lähteeni ovat englannin- ja turkinkielisiä, joten kaikkea en voinut suomentaa kun ei
terminologinen tietämys riitä.

Kun muslimi on kuolemaisillaan, hän yrittää sanoa / häntä rohkaistaan ja autetaan sanomaan uskontunnustus (Shahaada). Joissakin lähteissä ohjattiin sanomaan myös "Allah, help me through the hardship and agony of death." ja toiset läsnäolevat sanovat: "To Allah we belong and to Allah we return." Em lauseen sukulaiset sanovat siinä vaiheessa kun tieto kuolemasta tulee heille. Heti kuoleman hetken jälkeen kuolleen silmät suljetaan, ja hänen pulestaan luetaan tietty pyyntörukous
(Hadeeth of Umm Salamah). Tämän jälkeen ruumis peitetään riittävän isolla liinavaatteella tai vastaavalla, niin ettei mitään osia näy. Elinluovutus on hyväksyttyä, ja tästä asiasta on kysyttävä Imaamilta lisäohjeita. Kuolemasta muutoinkin ilmoitetaan mahdollisimman nopeasti imaamille. Kun kuolema on todennettu, ruumis pyritään hautaamaan mahdollisimman pian sinne alueelle, jossa hän on kuollut. Kuitenkin Turkissa ihmisiä myös kuljetetaan omille kotiseuduilleen haudattavaksi esimerkiksi toisella paikkakunnalla tapahtuneen autokolarikuoleman tms jäljiltä. Käytäntöeroja ilmeisesti on, ja osa on tiukkojakin siitä, että ruumiin kuljettaminen esim ulkomailta kotimaahan on haraam, syntiä ja kiellettyä. Kuoleman jälkeen peitetyt kasvot saa paljastaa niille, jotka tulevat kunnioittamaan
kuolleen muistoa. Ja poskisuudelma kuolleelle katsotaan sunnaksi, hyväksi asiaksi jota suositellaan tekemään. Kuoleman jälkeen muslimit haluavat haudata kuolleensa mahdollisimman nopeasti, viimeistään kolmen päivän sisällä kuolemasta.

Ruumiin pesu. Ruumiin pesu on välttämätöntä ja se on yhteisöllinen velvollisuus, joka suoritetaan tietyn käytännön mukaan. Viimeisellä eli kolmannella pesulla ruumiiseen sivellään kamferia tai muuta hyväntuoksuista, tarkoituksenmukaista ainetta. Tämän jälkeen vartalo kuivataan, hiukset kammataan ja ruumis kääritään kauttaaltaan käärinliinoihin, mielellään hyvälle tuoksuviin. Turkissa monissa kaupungeissa on tätä tarkoitusta varten rakennettuja, paikan päälle kutsuttavia autoja, kontteja tai tiloja, joissa pesu, kuivaus ja käärinliinoihin pukeminen suoritetaan. Joissakin muslimikulttuureissa haudataan mielellään ilman arkkua, mutta esim. Turkissa käytetään arkkuja.

Salaah al-Janaazah eli moskeijassa tapahtuva hautajaisiin liittyvä rukoustoimitus on
yhteisöllinen velvollisuus, joka yhteisön tulee suorittaa. Toimituksesta on poikkeuksia, jolloin sitä ei tehdä. ja jos rukoukset jäävät jostain syystä lukematta, niin ne voidaan tietyissä tilanteissa lukea jälkeenpäin haudan ympärillä. JOkainen muslimi tulee haudata muslimien omalle hautausmaalle, ja ei-muslimit omalle hautausmaalleen. Heitä ei haudata sekaisin. Haudan tulee olla riittävän syvä, riittävän leveä ja hyvin valmisteltu, niin että koko arkku / ruumis mahtuu riittävän syvälle maahan. Ruumis asetetaan hautaan niin, että jalat koskettavat haudan pohjaa ensin, ja että ruumis jää oikealle kyljelleen kasvot kohti Mekkaa. Tässä vaiheessa luetaan rukous. Hauta suljetaan maalaamattomien lautojen pätkillä. Hautaa lähinnä olevien suositellaan kauhaisevan molempiin käsiin maata ja heittämään se peitetyn arkun päälle, sekä toistamaan tämä kolme kertaa.

Muslimin haudan tulisi olla haudan kohdalta korotettu, eli ympäristöään korkeammaksi
rakennettu. Hauta tulee myös merkata, nimikoida kivellä tai vastaavalla. Tämänkin jälkeen luetaan rukous. Turkissa näkee usein marmorisia paasityylisiä rakennelmia haudan kohdalla. Haudoilla suositellaan vierailemaan, ja kun menee hautausmaalle, on suositeltavaa rukoilla kaikkien sinne haudattujen muslimien puolesta. Hautojen väleissä kävellessä pitäisi riisua pois kengät tai sandaalit.  Kuoleman jälkeen naisilla on 3 pv suruaika, jos on kyse omasta lapsesta tai sukulaisesta, ja 4 kk 10 pv jos on kyse omasta puolisosta. Polttohautaus on kielletty.



Faktalähde: islamhouse.com/data/en/ih_books/single/en_Funeral_Rites.pdf
 ja lyhyempi versio everplans.com/articles/muslim-funeral-traditions
sekä kolmas islamreligion.com/articles/4946/viewall/funeral-rites-in-islam/

Youtubesta eräästä julkisuuden henkilön hautajaisista pätkä
Barış Akarsunun Cenaze Töreni


  
edellinen video kertoo pesuosuudesta ja siihen kouluttamisesta 

muita hautajaisvideoita
http://www.izlesene.com/liste/cenaze-toreni

lauantai 11. heinäkuuta 2015

Turkkilaisten seksielämän saloja

Taas kerran Hürriyet Daily News yllättää minutkin. Oli hämmentävää nähdä otsikko "Turkkilaisten salainens eksielämä". Ihanko  totta, puhutaanko Turkissa ilmestyvässä lehdessä todellakin turkkilaisten seksielämästä. Kun artikkelia aloin lukemaan, niin olihan se järkyttävää. Nuori poika murhattiin koska hän näki kaksi aikuista harrastamassa seksiä. Niiden kahden aikuisen ei olisi pitänyt olla keskenään tuossa puuhassa, sillä he eivät olleet keskenään naimisissa, samaan sukuun kuuluivat omien avioliittojensa kautta kuitenkin. Vanha mies tappoi pojan, ja  käski nuoren naisen hankkiutua ruumiista eroon. Nainen kaivoi puutarhaan haudan ja hautasi pojan. Toinen karmea puoli oli se, että kun uutinen levisi, niin eniten kauhisteltiin sitä, että kuinka nuo kaksi, jotka esittivät olevansa hartaita muslimeita ja esittivät paastoavansa, saattoivat harrastaa seksiä keskellä päivää ja vielä paastonajan aikana (jolloin se on kiellettyä). Pojan kohtalosta ei niinkään oltu huolissaan... karmeaa. Toki moni oli pojastakin huolissaan, mutta tuosta toisesta aiheesta tuli pääpuheenaihe.

Juttu valottaa myös sitä puolta, että erityisesti Itä-Turkissa maaseudulla ja pienissä kylissä naisen asema on turvaton. Vaikka nainen menee naimisiin tietyn miehen kanssa, niin hänen appiukkonsa ja miehensä veljet ovat usein ongelma. He saattavat kiristää, uhkailla tai käyttää valta-asemaansa väärin päästäkseen nuoremman naisen kanssa sänkypuuhiin, vaikka nainen ei halua. He siis raiskaavat naisia edelleen. Ja hyvin herkästi naisia edelleen tuomitaan huoraamisesta, ja raiskausta esille tuotaessakin syy vieritetään usein naisen niskoille. Niin että missköhän osassa Turkkia, minkäköhän etnisen kansanryhmän keskuudessa tämä on yleisintä ja ongelma... taas kerran kurdien. Ja kun joka kuukausi kuulen jonkun nuoren suomalaisen tytön menneen naimisiin jonkun kurdin kanssa, niin ei tunnu hyvältä. Ne tytöt eivät tiedä mihin vaaroihin itsensä alistavat. Moni heistä toki purkaa liittonsa siinä vaiheessa kun ovat kokeneet riittävän kovia, mutta kaikki eivät pysty pelastautumaan, osalle käy vielä huonommin. Toki joskus on niitäkin, joilla kaikki toimii hyvin, joilla miehen päässä on järkeä enemmän kuin isällään, ja joka pystyy erkanemaan omasta kulttuuriperimästään sen verran, ettei anna isänsä tai veljiensä raiskata omaa vaimoaan. Myös Suomesta voisin ottaa tuon kansanryhmän väkivaltatapahtumia esille, ellei niitä kertoessa joutuisi uudelleen vaaraan ne suomalaiset naiset, jotka jo aiemminkin ovat joutuneet heidän väkivaltansa kohteeksi. Tänne Suomen valtio roudaa kurdeja lisää, niillä kun on niin huonot olot siellä vuorilla, ja turkkilaisia ei päästetä, vaikka heillä sentään olisi sivistyneemmät tavat ja väkivallattomampi ajattelumaailma. Yritän muistaa käyttäytyä sivistyneesti ja todeta, että jokaisessa kansanryhmässä on omat mustat lampaat. Näyttää vaan siltä, että kurdien keskuudessa väkivallan käyttö ja väkivaltaan kohdistuvat asenteet ovat sitä luokkaa, että sieltä kannattaisi tuoda naiset ja lapset pois, ja jättää ne miehet vuohineen sinne vuorille... tai no, ei eläinrääkkäyskään oikein ole, eli vuohetkin pois, touhutkoon ne äijät keskenään.


Tuon seuraavan artikkelin kirjoittajalle kannattaa laittaa sähköpostia, jos teillä naisilla on asiasta omakohtaisia kokemuksia.

alla olevan lähde: Hürriyet Daily News

The secret sex life of Turks

BELGİN AKALTAN - belgin.akaltan@hdn.com.tr

Enis Tosun was killed for allegedly witnessing a love affair
Enis Tosun was killed for allegedly witnessing a love affair
Turks must have an extraordinary, wild sex life - especially in rural areas and in low-income conservative neighborhoods. But we only come to learn about it when tragedies happen.

The latest example involves six-year-old Enes, who was murdered in a yard in a remote village in the eastern province of Iğdır, near the Armenian border. After Enes went missing for five days, the head of the Iğdır security department asked for trained teams and dogs from Ankara.

The dogs sniffed and found the boy’s body buried in the yard of a neighboring house. It turns out that the wife of a cousin of his family was having an affair with an elderly relative of the same family and little Enes saw them in bed. The man then strangled the child and left the body to his lover to “finish the job.” She dug a hole and buried him in the yard.

The worst part of the incident is the murder of an innocent child. There have been many reactions to this murder in social media. But one common reaction of conservative posts is the display of shock about “How these two adulterers could have sex during the daytime in the month of Ramadan?” This is a snapshot of Turkey. A child is murdered, but a substantial segment of society is obsessed with two people having sex during the day in Ramadan. This is so typical of our country. Most probably the murderer and his accomplice refrained from eating and drinking until fast-breaking time (iftar), acted as if they were pious people on that day (even though they just had sex), committed adultery, cheated on their spouses, killed/helped to kill a small boy, and buried his body. But at least they were fasting - or seemed to be fasting.

Another violent incident with the same theme took place in the southern province of Adana. It was back in 2003, but because of the cruelty involved I can still remember it. Three people and two babies died during a picnic in the forest. Three were killed by gunshot and the unattended babies then died of starvation.  

The Adana picnic story is complicated because it involved numerous cases of adultery. There were three couples, and although you might think that the maximum number of cases of adultery would be three, there were actually about five. Don’t get confused; this was because one of the men was a lover to two of the people and a husband to another. He was doing the business with his wife and two of the other wives. In pictures, these people looked like ordinary, conservative, probably religious, fasting and mosque-going Turks, with then women wearing headscarves.

What is really happening in the beds of couples in Turkey? Does Turkey have a hardcore porn level that we don’t know about? We thought family values and the “honor” of the family were the pillars of the Turkish family. What is an elderly man doing in the bed of a young relative’s wife, probably not for the first time?

The first reason I can think of is that we Turks are so used to lying and cheating that we continue to do it at all costs and at all levels. We are such hypocrites that there is no limit…

Poor little Enes… This is a country where in certain places young girls can be killed because they were spotted “talking to a boy,” or because a text message was found in their phone. Women are considered guilty in rape cases. It is up to the girl to protect her “honor.”

Another reason I can think of is that Turkish women are taking revenge for the “virginity factor,” or the restrictions imposed on them until they get married. They are making up for the lost time before marriage in their life after marriage.

Or could it be that women continue to be used, either by force, blackmail or any other kind of trick, by older and more powerful male members of the family? Could it be that they have to maintain the secret affair, even though they don’t really wish to? The elderly male lover ordered the woman to get rid of Enes’ body, right? Perhaps women only have sex with other members of their family because they are forced to, blackmailed, raped…

Once a friend of mine from a rural area told me, “You city girls don’t know of the notion of ‘How to escape your father-in-law.’ When we marry into a family in the village, the first thing for us to look out for is the father-in-law. We have to keep clear of him. Then come the brothers-in-law. We have to figure out how to avoid any harm coming from them.”

Whoa.

As the comedian Cem Yılmaz jokes, “They could make a train in the neighborhood,” implying that everybody is having an affair with someone else, “And they call us, the lives of artists, ‘marginal.’”

Exactly. My “marginal,” sinful, drinking, non-fasting, swimming-in-a-bathing suit, monogamous life certainly looks dull compared to this episode of Dallas.


https://twitter.com/belginakaltan
belgin.akaltan.com
July/11/2015

Hobitti-taloja rakennetaan Itä-Turkkiin turisteille

Tällainen uutinen osui silmiini tänään Hürriyet Daily Newsin etusivulta. Ensin arvelin ymmärtäneeni jotain väärin, mutta lukemisen jälkeen mitään ei jäänyt epäselväksi... Itä-Turkissa Sivasin aluella Paşabahçen leirintäalue on päättänyt toteuttaa yhtä unelmaa, ja lähtenyt rakentamaan Hobitti-tyyliin 65 m2 taloja maan alle. Kaksi taloa on nyt valmiina, ja ne ovat saaneet niin suurta huomiota, että taloja on päätetty rakentaa alueelle yhteensä 100 kpl. Mitäpä Turkissa ei tehtäisi matkailun tähden :D

Lähde:www.hurriyetdailynews.com

'Hobbit village' under construction in eastern Turkey

SİVAS

DHA photos
DHA photos
A municipality in eastern Turkey has started to build a village inspired by the Hobbit houses in "The Lord Of The Rings" series created by J.R.R. Tolkien.

As in the series, houses in Paşabahçe Picnic Area in the Sivas province have been constructed into hillsides, Doğan News Agency reported July 11.


Although the village is still under construction, Sivas Municipality decided to build more Hobbit houses after they attracted a great deal of attention.

Only two houses have been completed so far, Mayor Sami Aydın told the agency, adding that the village will ultimately have up to 100 houses.


Each house has a bedroom, a living room, bathroom, toilet and kitchen on 65 square meters, overlooking the forest in the valley.

"We planned the project as an apart-hotel. People will be able to book a house for 10 days. I'm baffled at the demand. I was expecting some attention but not this much," Aydın added.


Deputy Mayor Muaz Uzun told the agency that the idea belonged to his son, who is a civil engineer. "When he made the suggestion, I checked it. And I saw that Hobbit houses were exactly what our mayor wanted to build," he said.

"In a hole in the ground there lived a Hobbit. Not a nasty, dirty, wet hole, filled with the ends of worms and an oozy smell, nor yet a dry, bare, sandy hole with nothing in it to sit down on or to eat: it was a Hobbit-hole, and that means comfort," wrote J.R.R Tolkien in The Hobbit.


Before Sivas, several architects and designers around the world had built Hobbit-influenced houses.
July/11/2015