perjantai 29. huhtikuuta 2016

Sairaankuljetusasiaa

Turkissa ajetaan nyt vahvasti ihmisten tietoisuuteen yleistä hätänumeroa 112. Monet turistit ja
lähde: mfa.gov.tr
paikallisetkin tilaavat vielä tarvittaessa ambulanssin yksityissairaaloiden omista ambulanssinumeroista, niin kuin ovat ennenkin tottuneet tekemään. Itselläkin on ollut tuo sama tapa, ja puhelimessa on valmiiksi tallennettu tietyn sairaalan ambulanssipalvelun numero. Nyt kannattaa muistaa myös 112, tai erityisesti 112. Se on täällä valtakunnallinen, kattava ja monipuolisella kalustolla varustettu hätäkeskuspalvelu (
Anlaşıldı merkez).  Jokaisena viikonpäivänä ja kellon ympäri on käytettävissä hätäkeskuspalvelu myös seuraavilla kielillä: saksa, englanti, venäjä, arabia, fars numerossa 444 47 28. 
Viimeisten seitsemän vuoden aikana hätäkeskuksten määrää on kasvatettu 481stä 1.361een. Ambulanssi saadaan paikalle 90%ssa tapauksista 10-30 min sisällä soitosta. ambulanssien määrää on kasvatettu 619stä 2.395een, ja kaikki käytössä olevat ambulanssit ovat nyt eurooppalaisen EN1789 standardin mukaisia. Tietyillä alueilla on käytössä myös nelivetoambulanssit mm talviolosuhteiden vuoksi. Ambulanssiveneitä on meriolosuhteisiin tapahtuvia pelastustehtäviä varten. Kaikissa ambulansseissa ja ambulanssihelikoptereissa on käytössä digitaalinen ohjelmisto, jossa soitettu puhelu paikantuu kartalle ja jonka kautta mm näkyy lähimmät tehohoitopaikat yms.

Vuonna 2008 aloitettu helikopteriambulanssitoiminta on tuonut tähän mennessä avun 25.000
lähde: mfa.gov.tr
avuntarvitsijalle. Tämän lisäksi noin 2.000 elinkuljetusta on suoritettu ambulanssihelikopterien avulla. Nyt uusinta uutta on yötoiminen ambulanssihelikopteri. Toukokuun 7. päivän jälkeen myös Antalyan maakunnan alueella toimii yksi yökuljetuksiin erikoistunut ambulanssihelikopteri. Ambulanssihelikoptereita on nyt ainakin 17, en muista tarkkaa lukumäärää... Ambulanssilentokoneita on ainakin kaksi, Hawker 900 tyyppinen turbojet ja King Air 350 tyyppinen turbojet.



Sağlık Bakanlığı'na bağlı "Uluslararası Hasta Destek Birimi" 444 47 28 numaralı telefondan 7 gün 24 saat kesintisiz olarak 6 ayrı dilde (Almanca, İngilizce, Fransızca, Rusça, Arapça ve Farsça) tercümanlık destek hizmeti vermektedir. Uluslararası hastalar için söz konusu telefon hattından telekonferans ile her an sağlıkla ilgili;
1) 112 Acil çağrı hattını arayan yabancı uyruklu hastalara
2) 184 Sabim hattını arayan yanamcı uyruklu hastalara,
3) Bakanlığımıza bağlı hastaneler, taşra teşkilatı ve merkez teşkilatımızın idari birimlerini telefonla arayan yabancı kişilere,
4) Ülkemize gelen yabancı uyruklu hastalara ve turistlere sağlıkla ilgili konularda,
5) Bakanlığımıza bağlı hastanelerde tedavi gören uluslararası hastaların medikal raporlarının çevirilerinde,
6) Yabancı kişinin özel veya kamudan hizmet almasına bakmaksızın tercümanlık ve destek hizmeti verilmektedir.

 http://www.mfa.gov.tr/ilk-yardim-ve-acil-saclik-hizmetleri.tr.mfa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.